Wednesday, December 03, 2008

Schwartz's Montreal - Smoked Meat

Een paar weken geleden was ik (Tjeerd) in Toronto en Montreal. Alhoewel Toronto duidelijk leuker is dan Montreal heeft de stad in Quebec een groot voordeel over de stad in Ontario. Montreal staat vooral bekend om zijn "smoked meat", en Schwartz's, een gezellige kosjer deli, is "the place to be".

Na aangekomen te zijn op het vliegveld ben ik met een collega uit Calgary gelijk in de auto gestapt en de stad in gereden. Uiteindelijk hebben we rond 7 uur in de avond nog een klein half uur buiten moeten wachten zo druk was het (en koud). Eenmaal binnen keek ik mijn ogen uit; aan de rechterkant een lange balie waar het eten wordt klaargemaakt en aan de linkerkant ongeveer 10 langwerpige tafels waar 6 mensen aan kunnen zitten. Wij zaten met 4 complete vreemdelingen onze "smoked meat sandwich" te eten. Maar oh wat lekker!

Schwartz's bestaat sinds 1928 en is waarschijnlijk sinds die tijd niet meer verbouwd. De briskets worden 10 dagen lang gemarineert, daarna gerookt en in plakken gesneden. De "sandwich" is niet meer dan die in plakken gesneden gerookt vlees en stukken Sourdough brood. De bedoeling is om mosterd op de Sourdough te smeren en dan een paar plakken smoked meat erop leggen en.....een grote hap nemen. Helemaal geweldig!

De autorit naar St Hyacinth, ongeveer 2 uur ten zuiden van Montreal, was daarna een goede manier om uit te buiken want ik hoefde niet te rijden. Dus als je ooit in Montreal bent, bezoek Schwartz's. Klik hier voor de website.

No comments: